du an melosa melosa garden vi tri melosa garden vi tri melosa garden tien ich melosa garden phap ly melosa garden
Jak dbać o serce | Medicus – przychodnia na miarę XXI wieku
nuoc khoang lavie nuoc khoang vinh hao nuoc lavie kem duong da chua hoi nach tri hoi nach Tu van ISO 22000 Tu van ISO 14001 Tu van ISO 9001 nem cao su lien a nem cao su van thanh nem cao su kim cuong

Nasze AKTUALNOŚCI

Jak dbać o serce

Autor: | Tagi: , , | Comments: 0 | Październik 8th, 2014

Zdrowe serce. Tak niewiele potrzeba, aby utrzymać serce w dobrej kondycji. Wiesz jak dbać o serce, by było zdrowe? Tylko Scarlett O’Hara z „Przeminęło z wiatrem” mogła mówić – pomyślę o tym jutro. Ty pomyśl o swoim sercu już dzisiaj i zacznij o nie dbać.

Podpowiadamy, jak dbać o serce, by było zdrowe. Dla serca dobry jest systematyczny trening, ponieważ podwaja on sieć naczyń krwionośnych w organizmie, a także powiększa ich przekrój, dzięki czemu więcej bogatej w tlen krwi może dotrzeć do serca. Regularnymi ćwiczeniami można nie tylko wzmocnić serce, ale także obniżyć poziom złego cholesterolu i cukru we krwi, oraz zmniejszyć ciśnienie tętnicze. Sprawdź co jeszcze możesz zrobić, by mieć zdrowe serce.

Zasada 1: przestań dosalać

Jak dbać o serce? Przede wszystkim dobrze się odżywiaj. Sól źle wpływa na procesy przemiany materii, przez co może się przyczyniać do rozwoju nadciśnienia tętniczego. A nadciśnienie niekorzystnie oddziałuje na cały układ krwionośny – a więc także na serce. Jeśli życie bez soli wydaje się niemożliwe, należy ograniczyć jej spożycie do 5-6 g dziennie (tyle mieści się w płaskiej łyżeczce do herbaty). Sól można zastąpić ziołami. Ten mały krok da ci zdrowe serce.

Zasada 2: sprawdź, czym smarujesz

Na naszym rynku są margaryny zawierające stanole i sterole roślinne – naturalne substancje, które hamują wchłanianie się części cholesterolu zawartego w pożywieniu, dzięki czemu wpływają na obniżenie stężenia cholesterolu w surowicy krwi. Są dobre dla serca. Powinny je jeść osoby zagrożone miażdżycą, chorobą wieńcową czy chorobą niedokrwienną serca. Warto spróbować, ponieważ spożywanie 2 g steroli lub stanoli roślinnych dziennie obniża stężenie cholesterolu LDL średnio o 10 proc.

Zasada 3: dodaj sobie energii

Znakomitym wsparciem dla serca jest produkowany przez organizm koenzym Q10. Substancji tej potrzebujemy do przetwarzania składników odżywczych w energię niezbędną do prawidłowej pracy komórek. Koenzym Q10 Chroni także przed nowotworami i zapobiega chorobom serca. Szczególnie gdy działa w połączeniu z selenem. Udowodnili to szwedzcy uczeni z uniwersytetu Karolinska, badając osoby w wieku 70-88 lat. W grupie przyjmującej przez 4 lata kombinację koenzymu Q10 i selenu, przygotowaną przez Pharma Nord, było o 50 proc. mniej zgonów niż w grupie kontrolnej. Ponieważ z wiekiem organizm produkuje coraz mniej koenzymu Q10, warto uzupełniać go odpowiednią dietą (w naturze znajdziemy go w orzechach i olejach) lub wspomagać się preparatami w dawce ustalonej z lekarzem. To dobry sposób by wzmocnić serce.

Zasada 4: pamiętaj o minerałach

Magnez (śliwki, orzechy włoskie) pobudza mięsień sercowy do skurczów, zapewnia sercu energię niezbędną do wydajnej pracy. Warto wiedzieć, że napoje typu cola i nadmiar kawy wypłukują magnez z organizmu. Natomiast potas (ziemniaki, melony, awokado, brzoskwinie, buraki, fasola) obniża ciśnienie tętnicze krwi. O znaczeniu tych dwóch minerałów wiele już wiemy. Wiele osób je zażywa by mieć zdrowe serce. Ale dla serca ważny jest również selen (orzechy brazylijskie, owoce morza, mięso, w tym drobiowe, owies, brązowy ryż). Przyjmowany z witaminą E i C działa jako przeciwutleniacz. Blokuje wolne rodniki, czyli bardzo niebezpieczne cząsteczki, które uszkadzają nasze DNA, przez co może dojść do rozwoju choroby nowotworowej. Pierwiastek jest niezwykle ważny dla serca, ponieważ zmniejsza zdolność płytek krwi do agregacji, czyli zlepiania się. Dzięki temu zmniejsza ryzyko zakrzepów, a więc również wystąpienia zawału serca czy udaru mózgu. Poprzez wzmacnianie odporności, które także zawdzięczamy selenowi, organizm łatwiej zwalcza infekcje wirusowe, co pośrednio wzmacnia serce.

Zasada 5: łykaj ASA

Największą wartością kwasu acetylosalicylowego (ASA) dla serca jest to, że zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy. Dzieje się tak, ponieważ ASA hamuje tendencję płytek krwi do zlepiania się, a więc tworzenia zakrzepów, które utrudniają przepływ krwi przez naczynia. ASA jest stosowany nie tylko w leczeniu, ale też w zapobieganiu zawałom serca, niedokrwiennym udarom mózgu oraz chorobom zakrzepowo-zatorowym. By czuć się bezpiecznie, ustal z lekarzem, ile ASA masz zażywać by mieć zdrowe serce.

Zasada 6: chroń się przed infekcjami

Stan zapalny ścian tętnic wieńcowych mogą wywołać bakterie odpowiedzialne np. za grypę, anginę, zapalenie oskrzeli. To niebezpieczne dla serca. Dlatego nie lekceważ żadnych infekcji. Jeśli cierpisz na choroby przewlekłe, przyjmuj regularnie leki i bądź w stałym kontakcie ze swoim lekarzem. Pamiętaj, że źle leczona cukrzyca aż dwukrotnie zwiększa ryzyko choroby wieńcowej, choroby niedokrwiennej serca i zawału. Zgłaszanie się na wizyty kontrolne i przestrzeganie zaleceń lekarza, to niewielki trud, jeśli w grę wchodzi zdrowe serce.

Źródło:

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-krwionosny/miej-serce-dla-serca-jak-dbac-o-serce_39958.html